få en gratis
og uforpliktende evaluering av dine behov.

Innhold: Kundens oppfatting av din markedsføring er avgjørende for at et tillitsforhold kan knyttes.
Hva er innholdsmarkedsføring?
I sosiale medier bombarderes vi av lave priser, rabattsalg og andre "elleville tilbud". Det er ikke til å unngå, - bedrifter må reklamere for å overleve, og på sosiale medier er det lett å treffe målgruppen. Dette er i alle fall intensjonen. Men hvor ofte har en vel ikke blitt irritert av all denne "ubrukelige" reklamen?


publisert 17. oktober 2017
All reklame har et mål - å skape en reaksjon. Tilbyder vil få deg til å utføre en handling. De vil at du skal bli interessert, ofte få deg følelsesmessig involvert, og deretter få deg til å foreta et kjøp. Men ofte slår denne strategien feil. Hvor ofte har du vel ikke scrollet deg forbi reklamen, i mange tilfeller med en tanke i hodet om at den bare er irriterende og tar opp plass?
Kunden må se på reklamen din som noe annet enn irriterende
Brukerne dine trenger å vite at du bryr deg om mer enn salget, at
intensjonen din ligger litt dypere og at du har kjærlighet til faget ditt.
Ved å gi kundene opplevelser, et innsyn i hverdagen, eller gratis
informasjon bygger du opp denne tilliten som gir deg et godt
omdømme hos potensielle kunder. Så hvordan går man fram?
Jo, nettopp ved å bruke plattformene disse reklamene dukker
opp på for det det er verdt. Opprett en Facebook-side eller en
Instagram-konto. La publikum se hvem dere er og hva dere driver
med. Her kan dere legge ut små og store innlegg som forteller
om hva som engasjerer dere, og publisere bilder av hvem som
lager kaffe på morgenen, hvem som absolutt ikke er bedriftens
morgenfugl og så videre. Kjør enkle kampanjer og
konkurranser - la folk få en følelse av å kjenne dere.
Gjør det personlig!
Bli kundens venn
En god markedsføringsstrategi er å legge til rette for at potensielle kunder stoler på deg, åpner mailene dine, tar imot tips fra deg og til slutt gjør handlingen du ønsker. Ved å gi dem gratis faglig innhold eller et innblikk i hverdagen din vil kunden slutte å se deg som en selger og heller se deg som en kilde til underholdning eller informasjon. Når man da til slutt kommer med salgsbudskapet har tillitsforholdet som ble skapt i forkant gjort kunden handlevillig.
Tjen penger på å gi bort noe
Et godt eksempel på vellykket markedsføring kan vi finne
helt tilbake på 1930-tallet. Nestlé hadde kjøpt Ruth
Wakefields oppskrift på Chocolate Chip Cookies, og var
naturlig nok ute etter å få mest mulig valuta for pengene.
Smarte hoder i Nestlé fant derfor ut at de skulle ta patent
på sjokoladekjeksen. Deretter trykket de oppskriften på
emballasjen. Mange vil tenke at dette var det samme som
å gi forbrukeren tilgang på et engangskjøp, og dermed
miste andregangskjøperne, men sjakktrekket Nestlé gjorde
var å plassere sin egen sjokolade i oppskriften.
Forbrukerne endte da opp med å kjøpe Nestlé sjokolade da de skulle bake Chocolate Chip Cookies og for å
få oppskriften kjøpte de kjeksen. Kunden følte at de hadde fått noe nærmest gratis av Nestlé, og Nestlé selv satt igjen med en enorm profitt fra både kjekssalget og mersalget på sjokolade.
Hva kan du gi bort?
Å plassere oppskriften til kjeksen på pakka er et velfungerende salgstriks også i dag, men det har også blitt overført til andre varer og tjenester. Å gi kunden noe gratis fungerer. Når kunden ser på deg som "the good guy", stoler på informasjonen du gir og underholdes av dine daglige oppdateringer har du skapt et mye dypere tillitsforhold mellom din bedrift og kunden, og vi kan garantere deg at du ikke går i glemmeboka sammen med resten av de tusenvis av inntrykkene en vanlig forbruker møter hver dag! Så, hva kan du gi bort?
Brukerne dine trenger å vite
at du bryr deg
om mer enn
salget.