få en gratis

og uforpliktende evaluering av dine behov.

Første steg: Å ha et bevisst forhold til hvem som er kundene dine og hva de ønsker er første steg til suksess.

Hvem er målgruppen din?

Konsumeringstiden i dagens samfunn er skremmende lav. Vi vil ha mest mulig info på kortest mulig tid. Alt kommer selvfølgelig an på mediet, men om vi tar sosiale medier som eksempel, så er de fleste videoer rundt 15-20 sekunder lange. Hvorfor?
publisert 1. oktober 2017

  

                                                                                                                         

Svaret er; fordi det er den tiden du har på deg til å fange målgruppens oppmerksomhet før de scroller videre. Er videoen din treig og lite underholdende så gidder rett og slett ikke seeren å følge med. All makt ligger i seerens hender, - det finnes alltid nye videoer å se og det er alltid nye tilbydere av informasjon. Alt kommer an på målgruppen. Jo yngre den er, jo kortere tid har du til rådighet for å fange oppmerksomheten deres. Derimot, om det er informasjon du er ute etter å dele, så godtar brukeren et lengre produkt. Dette er ting du må tenke over før du setter deg ned og skal lage innholdet. Hvor skal det publiseres? Er det på sosiale medier? Se for deg en kort videosnutt på ca 15 sekunder. Mange velger å lage en GIF (Graphics Interchange Format) eller kort fortalt; et bilde som beveger seg. Under Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016 valgte sponsor Coca Cola video som publiseringsform, hvor de lot et lite team boltre seg og lage korte videosnutter til deres Instagram-konto.  

eksempellink

Dette var en perfekt publiseringsform for akkurat denne

målgruppen; kort, morsomt, og på riktig medieplattform.

I tillegg hadde de en kampanje gående på forhånd, hvor

de søkte etter reportere til nettopp denne jobben.

På hashtagen #detergull ser man responsen på denne

kampanjen, og Coca Cola fikk en veldig riktig type søkere

til reporterjobben, nettopp ved å henvende seg til rett

målgruppe på riktig medie. 

Et annet stort konsern som bruker sosiale medier for det

det er verdt er DNB. Målgruppen her er større og eldre enn

den Ungdoms-OL og Coca Cola henvendte seg til, men med

varierende hell klarer også DNB å nå sin

kundemasse. 

eksempellink

Her velger DNB å reklamere for et live nettmøte på Facebook, hvor en seniorøkonom svarte på spørsmål en måtte ha angående konsekvensene det amerikanske valget fikk for norsk økonomi. Dette er kjempelur markedsføring av DNB, hvor de bruker flere medier parallelt, og treffer store deler av sin målgruppe. Samtidig får følgeren mulighet til å stille sine spørsmål og få svar direkte. 

Før du setter i gang med en slik kampanje er det noen få ting du bør tenke over:

 

  • Innhold. Hva ønsker du å fortelle, og hvordan får du fortalt det på kortest mulig tid. 

  • Publiseringsmetode. Hvor og hvordan presenteres videoen for målgruppen. 

  • Form. Skal det være humoristisk og personlig, eller er det ren informasjon du er ute etter å dele? 

  • Respons. Hva vil du oppnå med videoen? Er det ren underholdning, eller forventer du noe tilbake, i form av deling, eller påmelding av nyhetsbrev?  

 

Husk at i havet av tilbydere gjelder det å skille seg ut og tilby akkurat det brukeren er ute etter. Omdømme betyr mye, men om du ikke klarer å holde tritt med konkurrentene på nettet og å markedsføre deg riktig, så vil du havne bakpå og miste kunder til konkurrerende bedrifter. Tenk framover, tenk målgruppe, og tenk kreativt. 

Husk at i havet av tilbydere gjelder det å skille seg ut og tilby akkurat det brukeren er ute etter.

Kontakt oss

for en helt uforpliktende evaluering av dine behov.

din markedsføringsavdeling

Webings A/S

hei@webings.no

Leif Larsens vei 9,  1338 Sandvika

  • Black YouTube Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2017 laget av Webings A/S