webings
ordliste
Google AdWords
AdWords er Google sitt reklameverktøy der man byr på nøkkelord brukere skriver i søkemotoren for å få sine klikkbare annonser øverst i søkeresultatet. Verktøyet er veldig effektivt hvis man bygger opp en god strategi for kampanjer, og har en jevn oppfølging.
Google Analytics
Analytics er en gratistjeneste som gir deg detaljert statistikk på trafikken til dine nettsider. Analytics er et godt verktøy for å se om endringer og kampanjer har ønsket utfall.
CPC/ Cost per click
Cost per click eller kostnad pr klikk er prisen man betaler for det aktuelle klikket.
Quality Score
Google vurderer hvor nyttig ditt innhold er for brukeren, basert på CTR, nøkkelordrelevans og kvaliteten på landingssiden din. Desto høyrere kvalitet, desto mindre betaler du pr klikk.
Facebook Pixel
Facebook Pixel er et verktøy som hjelper deg med å måle effekten på din Facebook-markedsføring. Du kan lettere forstå ditt publikums handlinger og nå publikumsmasser som passer deg.
CTR/ Click trough rate/ klikkfrekvens
Click trough rate, eller klikkfrekvens, er antallet klikk annonsen din får delt på antallet ganger den blir vist.
Keywords/nøkkelord
Nøkkelord brukes både i SEO og AdWords og er spesifikke ord som potensielle kunder bruker for å finne det de leter etter. I AdWords er det ordene man byr på, mens i SEO blander man ordene inn i tekst på siden din.
SEO
Search engine optimization, eller søkemotoroptimalisering, er en metode for å få bedre organisk (ikke-betalt) synlighet på søkemotorenes resultatsider.
HTML
HTML er en forkortelse for HyperText Markup Language. Det er et eget språk for formatering av nettsider.
URL
URL er forkortelsen for Uniform Resource Locator og er en unik adresse for en fil på nettet, det kan være en side, et bilde eller en lydfil. Se på URL som adressen til huset ditt; ingen er lik.
Google Trends
Google trends Google trends er et verktøy som viser deg hva folk søker etter på Google. Her finner du mye om ulike kategorier, demografi og relaterte søk. Her kan du følge med på hvor populære søkeord som er relevante for deg og din bransje er.
Responsivt Design
Responsivt design er kort forklart at du lager et fleksibelt design som fungerer på flere flater. Dette betyr at du kjenner igjen innholdet når du velger å skifte plattform fra for eksempel nettleser på PC til nettleser på mobil.